Gener ha estat un mes entrebancat a cathalaunia.org. S’esperava que l’activitat es centrés en el Fons Cathalaunia però un petit allau de noves lectures ha anat postergant aquesta possibilitat fins que s’ha acabat el mes (bé per la planificació!). La contra es que potser en podrem fer de tot plegat un parell d’apunts en aquest bloc que no estaven pas previstos. Des de fa un temps passa que la recerca duu a resultats molt interessants però sense l’entitat o extensió suficient com per fer-ne un article, però com que tot evoluciona, ja veurem com acaba…
Aquest bloc sí ha tingut una nova entrada, precisament per fer-se ressò que el Fons Cathalaunia ha arribat ja als 1.000 documents. Un primer miler de documents processats prosopogràficament, que han generat un encreuat de dades amb més de 7.000 identitats personals i 3.000 topònims, tot plegat unes 24.000 dades (entre documents, persones, llocs, bibliografia, i onomàstica). Fent servir fer un símil arqueològic, – tot i que no destructiu -, és com una ‘excavació en profunditat’ del registre documental que va actualment de l’any 884 al 914, i reculant. Només aprofitar per repetir aquí una idea bàsica: tan sols l’arribada dels ordenadors fa possible la tasca prosopogràfica en tota la seva potencialitat. Tractant-se d’un encreuat de dades, el text (en qualsevol modalitat), resulta ineficaç quan l’objecte a descriure té més de dues dimensions (fixem-nos que el propi terme d’encreuament evoca una representació bidimensional, el símbol immemorial de la creu), i és evident que la prosopografia descriu objectes força més complexes ja que la realitat física i conceptual està composta d’objectes d’una dimensionalitat més elevada[1]. Consideracions que ens enllaçarien amb l’impacte de la digitalització en el coneixement humà, però com ja en varem parlar fa un temps, millor deixar-ho aquí mateix.
Però gener ha tingut un tancament agraït. El dia 30 tingué lloc a la Sala Pi i Sunyer de l’IEC, a Barcelona, la conferència: “El món romà i la hispània tarraconense precatalana”, a la qual es va poder assistir, de manera que per deixar-ne testimoniatge aquí, passem a la primera persona.
A l’hora convinguda, començà un acte amb el sobri format que adorna habitualment l’activitat de l’Institut en general i de la Societat Catalana d’Estudis Històrics en particular. En la tarima, a la dreta, el president de la SCEH, en Jaume Sobrequés i Callicó, a l’esquerra na Marta Prevosti i Monclús, i al centre, el conferenciant, en Josep Maria Nolla i Brufau. Sent tots ells prou coneguts, no cal la pena afegir-hi gaire cosa més.
El president, amb la seva proverbial contundència, prengué la paraula per explicar que la conferència obria el cicle: “La Història de Catalunya. Una història universal.”, que com el seu enunciat indica, posarà el focus en mirar d’il·luminar la incardinació de la Història de Catalunya amb la del Món. Una mirada natural, ja que tots sabem que ni les persones ni les societats es poden descriure aïlladament del seu context. Explicà que es tenen previstes una vintena de conferències que cobriran des del període romà, fins els nostres dies (personalment hagués preferit que inclogués també el període ibèric, ja que el seu pes és extraordinari i la seva petjada encara conforma el nostre dia a dia, però tampoc és difícil entendre que serà amb l’arribada dels romans que es comença a tenir una evidència documental potent). Cicle de conferències que explicà té el futur garantit en tenir una doble via de publicació: en un primer terme, per la seva inclusió en el Butlletí anual de la SCEH (ens fèiem ressò tot just el mes passat de la puntual aparició del darrer del seus volums), i a posteriori, un cop tancat el cicle, per la confecció d’un volum monogràfic en anglès per la seva difusió.
Na Marta Prevosti, ens feu tot seguit la presentació del conferenciant, amb un perfil especialment adequat a la temàtica de la conferència, que demana una barreja d’especialització i mirada àmplia que només una dilatada experiència pot proporcionar.
Finalment prengué la paraula en Josep Maria Nolla, que amb un to amical i proper explicà les dificultats naturals d’una exposició forçosament curta d’una temàtica de gairebé nou segles (aproximadament del III aC al V dC). No és el cas aquí de reproduir els continguts que amb la familiaritat que dóna l’expertesa anà doctament presentant. Com ell mateix digué, tot historiador es va fent un esquema de com evolucionà el conjunt estudiat i al llarg dels anys el va vestint, completant i perfilant, i com en el cas concret que ens ocupa, per mirar de respondre al repte que la SCEH li havia plantejat en proposar-li la conferència, n’havia produït un text d’una cinquantena de pàgines que abordava la temàtica de forma diacrònica. Continguts que s’havien d’esquematitzar dràsticament en una presentació que volgués ser mínimament àgil. La veritat és que ho aconseguí plenament i amb una facilitat natural que sospito també filla de l’expertesa.
Arrencà amb l’arribada dels romans a les nostres terres el segle III aC, i anà descrivint els moments clau[2] i les transicions més rellevants de forma clara i entenedora, contrapuntades de forma adient per petits excursus temàtics (com la rellevància del vi i l’absència de l’oli en el període romà). El seu periple acabà ja entrat el segle V i parlant de la Septimània, avançant -suposo- la propera conferència amb l’arribada dels gots i el cristianisme.
En cloenda, reprengué la paraula en Sobrequés per anunciar la propera conferència per el proper 27 de febrer, i per donar pas a un torn de preguntes que tornà a insistir en el tema de la vinya i la sorprenent falta de registre de l’explotació de l’oliva, torn en el qual, Marta Prevosti remarcà la segmentació que especialització de l’explotació romana aplicà a la península, diferenciant entre una Bètica centrada en l’oli, l’altiplà central en el gra, i una costa mediterrània en la vinya.
L’acte complert durà poc menys d’una hora i mitja i deixà un regust equilibrat i agradable a jutjar per la percepció personal i les cares dels assistents en sortir. Un plaer.
Tornant a cathalaunia, el resultat de tot plegat és que com en mesos passats, la Bibliografia és l’única secció que ha rebut noves dades.
Per no variar, llistem les incorporacions bibliogràfiques del mes, per seccions[3].
Secció Bibliografia de l’Època Visigoda:
- Carracedo Fraga, José : 1998 : “El Breviarium Apostolorum y la historia de Santiago el Mayor en Hispania” : Compostellanum. Revista de la Archiodiócesis de Santiago de Compostela : 43 p.569-587
- Carracedo Fraga, José : 2005 : “Breviarium Apostolorum (BHL 652). Una edición” : Compostellanum. Revista de la Archiodiócesis de Santiago de Compostela : 50 p.503-520
- Centre National de la Recherche Scientifique : 1953 : “Revue d’histoire des textes” (www)
- Dekkers, Eligius + Gaar, Aemilius : 1995 : “Clavis Patrum Latinorum” (www)
- Dolbeau, François : 1988 : “Deux opuscules latins, relatifs aux personnages de la Bible et antérieurs à Isidore de Séville” : Revue d’histoire des textes : 16 p.83-139 (www)
- Fanning, Steven C. : 1981 : “Lombard Arianism Reconsidered” : Speculum – a journal of medieval studies : 56.2 p.241-258
- Gipuzkoako Foru Aldundia : 1954 : “Anuario del Seminario de Filología Vasca Julio de Urquijo. International journal of basque linguistics and philology” (www)
- Pozo Flores, Mikel : 2018 : “‘Rustici’ y bagaudas en Vasconia, la elección de un vocablo en Hidacio” : Anuario del Seminario de Filología Vasca Julio de Urquijo. International journal of basque linguistics and philology : 52.1-2 p.673-681 (www)
- Smyth, Marina : 2008 : “The Body, Death, and Resurrection. Perspectives of an Early Irish Theologian” : Speculum – a journal of medieval studies : 83.3 p.531-571
Secció Bibliografia de l’Alta Edat Mitjana:
- Airlie, Stuart : 1998 : “Private Bodies and the Body Politic in the Divorce Case of Lothar II” : Past and Present : 161 p.3-38
- Bouchard, Constance Brittain. : 1977 : “The Geographical, Social and Ecclesiastical Origins of the Bishops of Auxerre and Sens in the Central Middle Ages” : Church History : 46.3 p.277-295
- Bouchard, Constance Brittain. : 1981 : “The Origins of the French Nobility. A Reassessment” : The American historical review : 86.3 p.501-532
- Brown, Tom : 2016 : “Culture and society in Ottonian Ravenna. Imperial renewal or new beginnings?” : Ravenna. Its role in earlier medieval change and exchange : p.335-344
- Carey, John : 1989 : “Ireland and the Antipodes. The Heterodoxy of Virgil of Salzburg” : Speculum – a journal of medieval studies : 64.1 p.1-10
- Contreni, John J. : 1976 : “The Biblical Glosses of Haimo of Auxerre and John Scottus Eriugena” : Speculum – a journal of medieval studies : 51.3 p.411-434
- C.S.I.C. Centro de Estudios Jacobeos – Santiago de Compostela : 1956 : “Compostellanum. Revista de la Archiodiócesis de Santiago de Compostela”
- Dale, Thomas E. A. : 2001 : “Monsters, Corporal Deformities, and Phantasms in the Cloister if St-Michel-de-Cuxa” : The Art Bulletin : 83.3 p.402-436
- Friends of the Princeton University Library : 1939 : “The Princeton University library chronicle”
- Haubrichs, Wolfgang : 2016 : “The early medieval naming-world of Ravenna, eastern Romagna and the Pentapolis” : Ravenna. Its role in earlier medieval change and exchange : p.253-296
- Heath, Anne : 2015 : “Elevating Saint Germanus of Auxerre. Arquitecture, Politics and Liturgy in the Reclaiming of Monastic Identity” : Speculum – a journal of medieval studies : 90.1 p.60-113
- Herlihy, David : 1960 : “The Carolingian Mansus” : The Economic history review : 13.1 p.79-89
- Herrin, Judith + Nelson, Jinty : 2016 : “Ravenna. Its role in earlier medieval change and exchange”
- Jordan, William Chester : 2015 : “Etiam reges, Even Kings” : Speculum – a journal of medieval studies : 90.3 p.613-634
- Justice, Steven : 2008 : “Did the Middle Ages Believe in Their Miracles?” : Representations : 103.1 p.1-29
- King, Edward S. : 1929 : “The Carolingian Frescoes of the Abbey of Saint Germain d’Auxerre” : The Art Bulletin : 11.4 p.357-375
- Llewellyn, Peter : 1986 : “The Popes and the Constitution in the Eighth Century” : The English historical review : 101.398 p.42-67
- Mauskopf Deliyannis, Deborah : 1996 : “Agnellus of Ravenna and Iconoclasm. Theology and Politics in a Ninth-Century Historical Text” : Speculum – a journal of medieval studies : 71.3 p.559-576
- McLachlan, Elizabeth Parker : 1977 : “A Fragmentary Missal from Southern France” : The Princeton University library chronicle : 39.1 p.18-29
- Mundó, Anscari Manuel : 1963 : “Moissac, Cluny et les mouvements monastiques de l’Est des Pyrénées du Xe au XIIe siècle” : Annales du Midi : 75.64 p.551-573 (www)
- Society of Architectural Historians : 1946 : “Journal of the Society of Architectural Historians”
- Titus, Harry B. Jr. : 1988 : “The Auxerre Cathedral Chevet and Burgundian Gothic Architecture” : Journal of the Society of Architectural Historians : 47.1 p.45-56
- Webb, J. R. : 2014 : “‘Knowledge Will Be Manifold’ Daniel 12.4 and the Idea of Intellectual Progress in the Middle Ages” : Speculum – a journal of medieval studies : 78.2 p.307-357
- Williams, John : 1988 : “Cluny and Spain” : Gesta : 27.1-2 p.82-101
Secció Bibliografia sobre Judaisme
Secció Bibliografia Vària:
- Allen, Wm. F. : 1871 : “Territorial Development of France” : The Aldine : 4.4 p.56-57
- Buide del Real, Francisco J. : 2017 : “Removiendo Roma con Santiago. La crítica católica moderna al culto jacobeo” : Compostellanum. Revista de la Archiodiócesis de Santiago de Compostela : 62 p.305-356
- Erce Ximenez, Miguel : 1648 : “Prueva evidente de la predicación del apostol Santiago en los reinos de Espanya” (www)
- Ferreras, Juan de : 1700? : “Examen de la Tradición de el Pilar” : Papeles varios de D. Juan de Ferreras : p.9-18 (www)
- Ferreras, Juan de : 1700? : “Papeles varios de D. Juan de Ferreras” (www)
- James Sutton & Co. : 1871 : “The Aldine”
- Lair, Jules : 1863 : “Études sur les origines de l’évèché de Bayeux” : Bibliothèque de l’École des chartes – revue d’erudition, consacrée spécialment à l’étude du moyen age : 5 p.281-323
- Lecoy, de la Marche : 1888 : “Le Mystère de S.Bernard de Menthon” (www)
- Nougues i Secall, Mariano : 1862 : “Historia crítica y apologética de la Virgen nuestra señora del Pilar de Zaragoza” (www)
- Riquer, Borja de : 2018 : “Història mundial de Catalunya”
A fi de mes, cathalaunia.org presenta un total de 27.879 pàgines consultables.
Actualització 2019-II-5
Havent rebut la notificació de la SCEH de la propera conferència del cicle “La Història de Catalunya. Una història universal“, s’ha anul·lat la frase on es presumia que la temàtica de la propera conferència seguiria un ordre cronològic i que per tant, seria sobre els temps dels visigots.
En realitat el títol serà: “La revolució industrial europea i la industrialització de Catalunya” i anirà a càrrec d’en Jordi Maluquer de Motes.
Notes
- [1] Una metàfora visual adient del que estem mirant de dir, podria ser el làbar tridimensional o creu de gaudí. Un símbol molt anterior a Constantí, com s’acostuma a repetir…
Creu/Labarus gaudinià, en aquest cas, del park Güell.
Imatge de Wikipedia. - [2] Com l’episodi de l’atac franc del 260 i el seu possible aspecte naval, comentat de resquitllò no fa gaire en aquest bloc en parlar dels bagaudes. Tot i que probablement no fou pas tan ‘clau’ com s’acustomava a dir, com remarcà en Nolla…
- [3] Es marquen amb (www) les entrades que es poden trobar lliurement a Internet.