Juny ha resultat ser un mes discret i funerari, dos adjectius que s’acorden fàcilment.
Aquest bloc ha rebut una entrada treballada sobre les tombes principals del cristianisme, les de Jesucrist i Sant Pere, rematada per dos afegitons abans de tancar el mes.
La feina del mes a cathalaunia.org ha estat discreta, de millores sistèmiques i sense arestes.
La Secció Ibèrica i Romana ha rebut el gruix de l’atenció i mereix un petit comentari. Un dels trets del Corpus Iberika és el fet de dedicar una única entrada a cada epigrafia. Pot semblar obvi, però no era així en origen, i diverses interpretacions d’un mateix text tenien cada una una entrada pròpia. Amb la sistematització dels continguts, això va estar canviat per tal de simplificar l’exposició i facilitar l’anàlisi. Aquest mes s’han eliminat un petit grup d’entrades ‘repetides’ que havien escapat al cribratge major fet fa uns mesos.
Si la voluntat del Corpus fos presentar una edició crítica dels epígrafs, certament caldria contemplar les diverses interpretacions fetes per els experts (per exemple, a base de complicar la notació dels texts originals), però no és aquesta la filosofia del web cathalaunia.org, que es limita a presentar dades bàsiques, acompanyades sempre de les indicacions i referències necessàries per tal que qui ho vulgui pugui consultar les corresponents edicions crítiques. Exactament el mateix que es fa en el Fons Cathalaunia, on es presenta una versió lo més correcta possible dels texts altmedievals, però sense entrar en el detall (i les dificultats) pròpies d’anàlisis crítiques; el que sí es fa és donar sempre els enllaços o les referències als dits treballs. Resumint, i com ja s’ha explicat altres vegades en aquest bloc, el web cathalaunia.org no pretén en cap cas ser una font d’autoritat (ni es pot, ni es vol) sinó una facilitat de recull i exposició de les dades conegudes sobre la Cultura Catalana anterior al segle XII (i a partir d’elles, sí, als treballs que les estudien, per descomptat).
Però més enllà d’eliminar algunes repeticions, el Corpus Iberika a més s’ha vist enriquit amb la incorporació de la resta d’entrades numismàtiques presentades en el Corpvs Nvmmvm Hispaniae Ante Avgvsti Aetatem. Tot i que la majoria ja hi eren, en quedaven desenes per incorporar, un cop processades, el nombre d’epigrafies s’ha elevat fins les 3.366.
Aquesta obra il·lustra força bé els problemes metodològics que encara té el Corpus en el tema numismàtic. Per una banda, si volem que cada entrada reflecteixi una única epigrafia, en el cas de les monedes, el concepte es pot transportar a una entrada (o un grup d’entrades) per cada tipus. Aquesta és l’aproximació dels Monumenta Linguarum Hispanicarum d’Untermann, que presenten una imatge de cada una de les inscripcions de cada tipus, però en l’obra de Villaronga, al sistematitzar els continguts, els elements epigràfics es desglossen en les diferents parts composants de les evidències de cada context, i la relació tipus monetari – text, es redueix a una descripció analítica. Té plena lògica des del punt de vista numismàtic, però perd la individualització de l’escriptura de cada un dels tipus monetaris que Untermann honorava. El Corpus incorpora ara tots les parts composants detectades per Villaronga, per tal de tenir registrades totes les variants, però com que la relació unívoca entre entrada dels corpus i epigrafia concreta es perd, aquestes entrades no tenen reflex en la quantitat d”objectes’ que es recompten en la pàgina inicial del Corpus (una quantitat ja de per se força difícil de definir, atesa la pluralitat de casuística que cal contemplar en el recull). Això introdueix un cert grau de duplicació amb les tipus dels Monumenta incorporats en el Corpus, i a més, una certa simplificació ja que les literalitats presentades per Villaronga no es corresponen sempre exactament a les dels tipus d’Untermann (un exemple d’aquesta problemàtica es detectà en el darrer article produït sobre temàtica ibèrica: Vilaseca i Corbera, Joan : 2017 : “Els caràcters de l’ibèric nord-oriental, una aproximació quantitativa” , apartat: Categoria Ta/Da p.69).
La Bibliografia i la lectura associada ha continuat a bon ritme, i la llista de títols ‘perllegir‘ ha baixat fins els 220s, una xifra inimaginable fa uns mesos.
Per -no- variar, llistem les incorporacions del mes, per seccions[1]:
Secció Bibliografia de l’Època Ibèrica i Romana:
- Anderson, Andrew Runni : 1927 : “Alexander’s Horns” : Transactions and proceedings of the American Philological Association : 58 p.100-122
- Anderson, Andrew Runni : 1928 : “Alexander at the Caspian Gates” : Transactions and proceedings of the American Philological Association : 59 p.130-163
- Arnason,Johann + Eisenstadt, S. N. + Wittrock,Björn : 2005 : “Axial Civilizations and World History”
- Brent, Allen : 1995 : “Was Hippolytus a Schismatic?” : Vigiliae Christianae : 49.3 p.215-244
- Brown, Truesdell S. : 1952 : “Timaeus, and Diodorus’ Eleventh Book” : The American journal of philology : 73.4 p.337-355
- Pérez Orozco, Santiago : 2009 : “Topónimos catalanes de origen griego” : Estudios de lenguas y epigrafía antiguas-E.L.E.A. : 9 431-460 (www)
- Russell, A. G. : 1935 : “Caesar. De Bello Gallico. Book I. cc. 1-41” : Greece and Rome : 5.13 p.12-21
- Stroumsa, Gedaliahu Guy G. : 2005 : “Cultural Memory in Early Christianity. Clement of Alexandria and the History of Religions” : Axial Civilizations and World History : p.295-317
- Wilkes, J. J. : 2005 : “The Roman Danube. An archaeological Survey” : The Journal of Roman studies : 95 p.124-225
Secció Bibliografia de l’Època Visigoda:
- Goffart, Walter : 1963 : “The Fredegar Problem Reconsidered” : Speculum – a journal of medieval studies : 38.3 p.206-241
- Mérel-Brandenburg, Anne-Bénédicte : 2012 : “À propos du ‘sepulcre’ de Narbonne (Ve siècle)” : Le plaisir de l’art du Moyen Âge. Commande, production et réception de l’oeuvre d’art. Mélanges en hommage à Xavier Barral i Altet : p.84-89
- Rey, Raymond : 1949 : “La Memoria Sancti Sepulchri du Musée de Narbonne” : Comptes rendus des séances de l’anné. Académie des inscriptions et belles-lettres : 93.1 p.21-25 (www)
Secció Bibliografia de l’Alta Edat Mitjana:
- Alcoy Pedrós, Rosa + Allios Dominique : 2012 : “Le plaisir de l’art du Moyen Âge. Commande, production et réception de l’oeuvre d’art. Mélanges en hommage à Xavier Barral i Altet”
- Blackwell Synergy : 2003 : “History Compass”
- Cheyette, Fredric L. : 1988 : “The ‘Sale’ of Carcassonne to the Counts of Barcelona (1067-1070) and the Rise of the Trencavels” : Speculum – a journal of medieval studies : 63.4 p.826-864
- Gillett, Andrew : 2006 : “Ethnogenesis. A Contested Model of Early Medieval Europe” : History Compass : 2.4 p.241-260
- Hansen, Lindsey : 2011 : “Acts of Witnessing. The Munich Ivory of the Ascension, Medieval Visuality and Pilgrimage” : Hortulus. The online graduate journal of medieval studies : 7.1 (www)
- Hortulus – New Brunswick, N.J. : 2005 : “Hortulus. The online graduate journal of medieval studies” (www)
- Iglesias Costa, Manuel : 2001 : “Historia del condado de Ribagorza” (www)
- Lyman, Thomas W. : 1967 : “Notes on the Porte Miègeville. Capitals and the Construction of Saint-Sernin in Toulouse” : The Art Bulletin : 49.1 p.25-36
- Miret i Sans, Joaquim : 1916 : “Los noms personals y geogràfichs de la encontrada d’Organyà en los segles Xè y XIè (Continuació)” : Boletín de la Real Academia de Buenas Letras de Barcelona : 8.64 p.522-546 (www)
- Miret i Sans, Joaquim : 1916 : “Los noms personals y geogràfichs de la encontrada d’Organyà en los segles Xè y XIè” : Boletín de la Real Academia de Buenas Letras de Barcelona : 8.63 p.414-444 (www)
- Nees, Lawrence : 2001 : “On Carolingian Book Painter. The Ottoboni Gospels and Its Transfiguration Master” : The Art Bulletin : 83.2 p.209-239
- Pagès i Paretas, Montserrat : 2009 : “Sobre el trasllat de relíquies de Sant Cugat a Alsàcia i a Sant Denís, a prop de París, en època carolíngia” : Miscel·lània litúrgica catalana : 17 p.29-46 (www)
- Peets, Jüri : 2013 : “Salme Ship Burials. Revealing a Grim Cargo of Elite Viking Warriors” : World Archaeology : 58 p.18-24
- Terés, Elías : 1990 : “Antroponimia hispanoárabe (reflejada en las fuentes latino-romances)” : Anaquel de estudios árabes : 1 p.129-186 2 p p.13-34 3 p.11-35 (www)
Secció Bibliografia sobre Judaisme
- Filoramo, Giovanni : 2005 : “Teologie politiche. Modelli a confronto”
- Howard, George : 1977 : “The Tetragram and the New Testament” : Journal of Biblical literature : 96.1 p.63-83
- Macuch, Rudolf : 1987 : “Recent Studies in Palestinian Aramaic” : Bulletin of the School of Oriental and African Studies : 50.3 p.437-448
- Rembaum, Joel E. : 1982 : “Medieval Jewish Criticism of the Christian Doctrine of Original Sin” : AJS Review : 7.8 p.353-382
- Sárraga, Marian + Sárraga, Ramón F. : 2002 : “Sephardic Epitaphs in Hamburg’s Oldest Jewish Cemetery. Poetry, Riddles, and Eccentric Texts” : AJS Review : 26.1 p.53-92
- Schwab, Moïse + Miret i Sans, Joaquim : 1916 : “Le plus ancien document à présent connu des juifs catalans” : Boletín de la Real Academia de Buenas Letras de Barcelona : 8.60 p.229-233 (www)
- Stroumsa, Gedaliahu Guy G. : 2005 : “Moses the Lawgiver and the Idea of Civil Religion in Patristic Thought” : Teologie politiche. Modelli a confronto : p.135-148
Secció Bibliografia Vària:
- Abingdon – Carfax : 1993 : “Europe – Asia Studies”
- Agrafiotis, P. + Lampropoulos, K. + Georgopoulos, A. + Moropoulou, A. : 2017 : “3D Modelling the invisble using ground penetrating radar” : International archives of the photogrammetry, remote sensing and spatial information sciences : V.XLII-2/W3 p.33-37 (www)
- Amir-Moezzi, Mohammad + Scheid, John : 2000 : “L’Orient dans l’histoire religieuse de l’Europe”
- Bogdanovic, Jelena : 2014 : “The rhetoric of architecture in the Byzantine context. The case study of the Holy Sepulchre” : The rhetoric of architecture in the Byzantine context. The case study of the Holy Sepulchre : 38 p.1-21
- Cabrera, Ramón : 1837 : “Diccionario de etimologías de la lengua castellana” (www)
- Greengrass, M. : 1983 : “The Sainte Union in the Provinces. The Case of Toulouse” : The Sixteenth Century Journal : 14.4 p.469-496
- Kirksville (Mo.) : 1972 : “The Sixteenth Century Journal”
- Kroesen, Justin E.A. : 2000 : “The Sepulchrum Domini Through the Ages”
- Longnon, Auguste Honoré : 1920 : “Les noms de lieu de la France. Leur origine, leur signification, leurs transformations” (www)
- Matsuzako, Kimitaka + Ibragimov, Magomed-Rasul : 2005 : “Islamic Politics at the Sub-Regional Level in Dagestan. Tariga Brotherhoods, Ethnicities, Localism and the Spiritual Board” : Europe – Asia Studies : 57.5 p.753-779
- Nagy, Gregory : 1974 : “Six Studies of Sacral Vocabulary Relating to the Fireplace” : Harvard studies in classical philology : 78 p.71-106
- Negre i Pastell, Pelai : 1976 : “La Casa Gran. Notes històriques” : Annals de l’Institut d’Estudis Empordanesos : 11 p.102-149 (www)
- Organising Committee of the International Congress for Photogrammetry and Remote Sensing : 2000 : “International archives of the photogrammetry, remote sensing and spatial information sciences”
- Palestine Pilgrim’s Texts Society, London : 1896 : “The Library of the Palestine Pilgrim’s Texts Society” (www)
- Strange, Guy Le : 1890 : “Palestine under the Moslems. A description of Syria and the Holy Land from A.D. 650 to 1500” (www)
- Stroumsa, Gedaliahu Guy G. : 2000 : “Homeros Hebraios. Homere et la Bible aux origines de la culture euroepenne” : L’Orient dans l’histoire religieuse de l’Europe : p.87-100
- Zograf : 1966 : “Zograf. Casopis za srednjovekovnu umetnost”
Aquest mes, cathalaunia.org ha superat la barrera de les 27.000 entrades i presenta en el seu tancament, 27.131 pàgines consultables.
Notes
- [1] Es marquen amb (www) les entrades que es poden trobar lliurement a Internet.